Hoewel Barenbrug al sinds 1904 bestaat is het een relatief onbekende parel van deze regio. Tegelijkertijd is het bedrijf wereldwijd de nummer twee op het gebied van veredeling, productie en verkoop van graszaad. In ruim zeventig landen verkopen ze, via een netwerk van distributeurs, hun producten aan zowel de landbouwindustrie als de recreatiemarkt. Dat is langzaam zo gegroeid door een langetermijnvisie en een sterke wil om te blijven verbeteren gefocust op gras. “Dankzij continue innovatie en allianties met universiteiten en researchinstituten over de hele wereld is Barenbrug zo ver gekomen”, aldus Jos van der Wielen, managing director van Barenbrug Holland BV.
Innovatiekracht
Met zijn innovatiekracht ontwikkelt Barenbrug grassoorten waarmee het bedrijf klimaatverandering wil verminderen en de wereld van voldoende voedsel voorzien. Denk aan gras dat minder vaak gemaaid hoeft te worden, beter tegen droogte kan of lichter verteerbaar is voor koeien waardoor minder methaangas wordt uitgestoten.
Jos van der Wielen: “We onderzoeken welke grassoorten aan deze doelstellingen voldoen. Onder droge en natte omstandigheden testen we welke gewassen toekomstbestendig zijn. Daarbij is het bijvoorbeeld belangrijk dat de planten goed tegen zout of insecten kunnen.” Het klimaat heeft ook veel invloed en daarnaast zijn de soorten die geteeld worden afhankelijk van de landbouwsector en de cultuur in een land. Daarom worden wereldwijd verschillende grassen en leguminozen veredeld en getest.
Het is de dertiende keer dat de Parel-award wordt uitgereikt. De andere Parels werden gewonnen door Koffiebranderij Peeze, TropIQ Health Science, Plant-e, The Kraft Heinz Company, ParkinsonNet, Allego, Stichting Diverzio, Slim Opgewerkt, Sportcentrum Papendal, HyGear, Food and Cognition en Von Gahlen. De Parel-award gaat naar bedrijven en organisaties die zich volgens The Economic Board onderscheiden door interessante innovaties of juist door hun beproefde bedrijfsprocessen.