Studenten AIS planten zaadjes voor nieuwe concepten

‘Put the kick-ass back in grass!’ Met deze opdracht gingen studenten van de minor Avans Innovative Studio van de Avans Hogeschool (Breda) aan de slag voor Barenbrug. Ook wel: hoe maken we gras nou sexy? En hoe vergroten we tegelijkertijd de brand awareness van ons Barenbrugmerk? In twee weken tijd is er hard gewerkt om een aantal creatieve concepten uit te werken in samenwerking met Josephine van Gelder, Suzan Nicolasen en Nancy Stevens van Barenbrug. Hier zijn hele grappige en verrassende resultaten uitgekomen.

De AIS in vogelvlucht

Het programma bestond uit vier contactmomenten tussen Barenbrug en de studenten. Er werd afgetrapt met een kennismaking met elkaar en een presentatie over Barenbrug als opdrachtgever. Het tweede moment van weerzien was in Wolfheze: hier werd informatie gedeeld over de achtergrond van Barenbrug en haar innovaties. Vervolgens gingen de studenten aan de slag met het schetsen, uitwerken en vormgeven van verschillende concepten. In de tweede week kregen de studenten online feedback op hun ideeën. Tot slot presenteerden de studenten vol spanning hun concepten tijdens de eindpresentaties op locatie in Breda.

Van Barry het prullenbakmonster tot dug-outs op het station

Een grappig voorbeeld van een idee is ‘Barry het prullenbakmonster’. Student Tino vertelt: ‘Je ziet tegenwoordig niet veel gras meer in de stad. Met deze speciale prullenbak laat je Barenbrug en haar product op een leuke manier zien. Met het monster krijgen mensen een creatieve en innovatieve associatie met het merk. Ook is je bereik enorm.’ Een ander concept zijn zogenaamde Barenbrug dug-outs op stations. Hierin staan stoelen gemaakt van Barenbrug gras. Zo ervaren bezoekers het fijne gras van Barenbrug terwijl ze wachten. Ook een spelletje en concept voor een videocampagne passeerden de revue.

“Het meest uitdagende project tot nu toe”

De studenten waren erg te spreken over het vraagstuk van Barenbrug. Het was voor hen een echte uitdaging om gras ‘sexy’ te maken en tegelijkertijd de brand awareness te verhogen. Ze hebben hier lang over nagedacht en gebrainstormd. Student Maud vertelt: ‘Dit is het meest uitdagende project waar ik tot nu toe aan heb meegewerkt. Mensen hebben waarschijnlijk niet veel met gras, waardoor het een lastig maar tegelijkertijd ook een leuk vraagstuk is.’

Frisse blikken zorgen voor nieuwe inzichten

Uiteindelijk zorgden de vier studentengroepen voor vier interessante, bevreemdende en grappige concepten. Voor alle partijen was dit een leerzaam traject. Of alle ideeën bruikbaar zijn? Nee. Is het out-of-the-box-denken en hebben we nieuwe inspiratie opgedaan? Ja! Al met al zijn we erg blij dat deze samenwerking heeft plaatsgevonden. Frisse blikken zorgen voor nieuwe inzichten en daarom vonden wij van Barenbrug dit project erg waardevol. Ook zijn we blij dat we onszelf hebben kunnen presenteren aan deze creatieve groep studenten. We willen tot slot de studenten van de minor Avans Innovative Studio heel erg bedanken voor hun goede inzet en creatieve pitches.

terug